Hur gick det då?

Vi är tillbaka i Hurghada igen. Åkte tillbaka i torsdags. Elin och hennes mamma kom hit i förra veckan, så vi har umgåtts med dem nu. Legat på stranden, shoppat och ätit och pratat. Till och med jag har shoppat. En ny väska, lite söta glasburkar för te, kaffe och socker, samt en fin papyrusbild med egyptiskt motiv. Erica och Elin åkte den hemska bollen nere i Marinan en kväll. Det blev filmat så Elin ska lägga upp det på Facebook. Var jättekul att se! Erica var helt skräckslagen, stackarn. Elin sjöng karaoke en kväll också. Hon är så himla duktig! Det var mycket trevligt att ha dem här iaf! De åkte hem idag och det känns trisst. 


Hur gick det då med mönstringen och intervjun?


Kareem var iväg den 29 och han fick en tid för mönstring och läkarundersökning den 3 november. Vi var nervösa båda två, och jag sov inte en blund på hela natten. Kl 15 på eftermiddagen ringde Kareem mig och jag frågade andlöst hur det har gått. Jo, det var så mycket folk att de inte hann med ens hälften, naturligtvis inte Kareem. Dagen efter var det fredag (muslimernas söndag och därmed stängt) och sedan börjar den här festen som pågar nu. Den pågår i 9 dagar, så de sa att ni får komma tillbaka den 17-18. Suck. Det tar liksom aldrig slut...


Intervjun gick ganska bra tror jag. Men vi hade naturligtvis med oss fel papper. De är så duktiga på ambassaden. Ger en aldrig tillräckligt med info. Det var iofs tur, den här gången, för att pappret ska stämplas på tvä ställen i Kairo. Det var det naturligtvis ingen som hade infat oss om heller, men hade vi åkt runt Kairo o stämplat fel papper så hade jag fått slag. Vi får fixa detta papper i efterhand och maila det till vår handläggare på ambassaden. Vidare så frågade handläggaren om vi hade foton. Klart vi har foton, men inte med oss... Det hade ingen sagt att vi skulle ha, och inte tänkte vi ut det själva heller... Men jag ska maila foton när vi mailar pappret, så jag hoppas det går bra. Men så nu måste vi alltså fixa ett nytt papper och stämpla på justitiedepartementet i Kairo samt på Egyptiska UD i Kairo. Suck! Som sagt, det tar liksom aldrig slut. Jag är så trött på papper och byråkrati :(


Festen då. Det är alltså en sorts högtid här nu. Eid-nånting. De firar minne av Ibrahim, nån profet som fick en vision att han skulle offra sin son till Gud. Han skulle väl precis göra det, men då sände Gud ett får till honom att offras i sonens ställe.  Det var snällt av Gud, får jag säga. Så nu offrar man får och äter massor och träffar släkt och vänner och allt offentligt är typ stängt i 9 dagar. Igår stod det ett får här på gatan (det står får överallt nu). Han var så söt så. Nu är han borta dock...


Innan  vi åkte till Alex så träffade vi ju Klas och Kim en sväng. Vi gick ut och åt med dem och sedan satte vi oss på ett cafe och drack vin/cocktails. Var så himla kul att träffa dem! Synd att vi bara hann ses en kväll bara, men bättre än inget iaf!nnan  vi åkte till Alex så träffade vi ju Klas och Kim en sväng. Vi gick ut och åt med dem och sedan satte vi oss på ett cafe och drack vin/cocktails. Var så himla kul att träffa dem! Synd att vi bara hann ses en kväll bara, men bättre än inget iaf!


Just nu sitter jag i soffan med hundens huvud i knät. Så mysigt så. Snart ska jag och Lillan gå till Harafish och fika. Jag är sugen på Cantaloupe juice. Idag är det jättehärligt väder. Typ som svensk sommar. Härligt! På kvällarna blir det lite kyligare. Så man kan ha en liten jacka på sig faktiskt. Och vi sover med täcke nu. Härligt! =) Längtar inte efter snö längre, hehe.

Avslutar med bilden på "vår" katt som bor vi busstationen i Kairo. Vi alltid matar henne alltid och gosar med henne. Jag har massor med fina bilder både på Elin och hennes mamma och på Klas o Kim, men min dator strejkar helt vad det gäller minneskort. Den vill inte läsa  av några längre. Skitdator.  



Ha det bra. Kram


Kommentarer
Postat av: Åsa

Ja fy för byråkratikrångel! Det är så jobbigt med sådant. I Frankrike tog det sju månader att bli inskriven i deras försäkringskassa, så jag vet hur det är. Hoppas det ordnar sig sedan.



Det låter ju precis som Bibelns berättelse om Abraham som skulle offra Isak, men som sedan hejdades av en ängel och fick ett får att offra. Samma story men annan religion. Samma namn också nästan:-)

2011-11-09 @ 14:01:16
URL: http://www.minbebis.com/blogg/gopplan

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0