Trafiken

Trafiken i Alexandria ar forjavlig rent ut sagt. Igar fick jag, som Erica brukar saga, DAMP pa den. Vi skulle ut till ett shoppingcenter en bit utanfor city center och vi fastnade konstant i trafik. Det finns inga regler har, allt ar bara kaos. O folk tutar. De TUTAR alltsa. Inte nat litete tut-tut som hemma i Sverige. Nej da, de lagger sig pa tutan. Vissa bilar har tom satt pa egna tut-grejer som later som sirenerna pa ambulanser eller konstiga smatterljud. Otroligt. Ja, o folk skriker ju ocksa pa det... Forst ville jag fa utbrott, men sedan sa blev jag helt full i skratt istallet och bestamde mig for att spela in kakofonin. Fick tyvarr inte med nagra sanna skumma ljud, men iaf. Ska lagga upp nagon dag sa ni far hora.
Jag shoppade en ny vaska igar, for min tappar sina kedjor hela tiden, o det ar storigt som tusan. Ironiskt nog sa shoppade jag den pa H&M :)
Imorrn ska vi ut till en chickenfarm som kareems kompis Ramy har. Den ligger 7 mil utanfor Alex. Ramys fru, min van, Marwa ska ocksa med oss over dagen. Kan nog bli trevligt. De har tydligen en hast dar, sa Kareem sa att vi nog kan ta en ridtur :) Ska iaf bli intressant att se hur det ser ut pa "landet" har. Jag har ju bara sett stader.

Alexandria

Nu ar jag i Alexandria. Kareem ar ute och fixar sitt nya IDkort och jag ar hemma hos hans syster Nada och hennes dotter Hanna. Hanna ar sa sot sa och valdigt fortjust i mig, konstigt nog :) Fast hon tyckte mitt har hade valdigt konstig farg.
Bussresan hit igar var mindre rolig. Det tar normalt sett 10 timmar, men vi var 3 timmar forsenade. Alltsa 13 timmar pa en buss, som bestamt sig for att ACn ovanfor oss inte skulle fungera. Nar vi klev ut for att ta en rast mitt i oknen, i solen, sa kandes det svaltare an pa bussen. Det var asjobbigt. O sen pa kvallen sa funkade ACn sa himla bra att det blev 17 grader inne i bussen sa vi fick frysa istallet. Var mindre glad igar kan jag saga. Tur att jag inte var ensam utan hade Kareem som fick underhalla mig.
Tankte pa Egypternas ide om pynt igar. Nar de vill pynta sa hanger de upp fargade lampor i alla mojliga farger overallt. Det hanger pa cafeer och moskeer o lita har o var. Igar sag jag tom att nagra hade malat plastdunkar roda o satt lampor i, hehe. Smaken ar lite annrolunda har an hemma maste jag saga :)
Nu ska jag underhalla Hanna lite. Ar svart att halla henne fran tangetbordet alltsa.... Hoppas nu alla far en harlig midsommar imorrn. Ska forsoka fira till det lite har oxa :)

Hej då Miriam

Lille Raad. Inte världens bästa bild, men han rör sig så mycket så det är svårt att få till en bra =)I dag åkte Miriam hem, så nu blir det att återgå till det normala här, vad nu det är. Inte ligga på stranden varje dag iaf, eftersom det kostar pengar. Men Jamaica har en pool så där kan man ju alltid svalka av sig lite när man känner för det.
De senaste dagarna har vi legat på stranden, vart ute o snorklat, vart på Senzo Mall (ett shoppingcenter utanför stan med ac och där ingen rycker i en att man ska komma in i deras affär) samt shoppat åt Miriam i stan.
Fick pedikyr igår också på Dream Beach (såg inte Emad dock Tessan). Det var jätteskönt att få fötterna ompysslade o nu har jag så fina tånaglar. Kareem tyckte dock att ha kunde ha gjort det bättre, så han ska få bevisa det någon dag =)
Igår var vi ute och åt i New Marina. Jag, Kareem, Erica, Mido, Miriam, Khaled o Jamaica. Avskedsmiddag. Vi avrundade med lite vin till mig och lite tequila till pojkarna hemma hos Jamaica. Vi gick hem vid 4 tror jag o upp vid 10 idag för att fixa taxi till Miriam och vinka av henne. Sedan gick vi och lade oss igen och sov till typ 5, så kan bli svårt att sova ikväll.
Ikväll händer inget avancerat. Ska prata med Jannie o Tessan på Skype o läsa o ta det lugnt. Har vart fullt upp under tiden Miriam har vart här. Kareem jobbar imorrn, vet inte om jag ska följa med eller inte. Får se  vad jag bestämmer mig för sen.
Nu ska jag se om det funkar att lägga upp lite bilder. Erica säger att det tar 300 år, så vi får se om det blir några =)
Just ja. Åsa, vi bor  nära massor av stränder, men alla stränder tillhör någon, så man måste betala för att komma in. Vissa stränder får endast hotellgästerna vara på. Finns 3 stränder vi brukar vara på o dit tar vi taxi. Kostar mellan 5-10 egyptiska pund (ca 7-13 kr torr jag det blir).

Strandhäng

Det är inte det lättaste att  ta sig tid att blogga märker jag. Men det är så sa att Miriam är här och hälsa på nu så vi är ju med henne på stranden  varje dag. Det hade jag kanske inte varit annars och då hade jag haft tid eftersom Kareem jobbar. Imorrn ska vi alla med honom på båten och snorkla. Det ska bli jättekul!
Jag har varit här, låt se, 5 dagar nu. Var jättehärligt att komma hit äntligen! Kareem mötte mig på flygplatsen, och vi åkte till våran nya lägenhet som jag inte hade sett. Den är jättefin, stor o fräsch. 3 rum och kök med  stor balkong och stort badrum. Igår  handlade vi en massa gejer till köket eftersom vi knappt har nånting där. Blev lite tallrikar, stekpannor o sånt, så nu kan vi laga mat. Det är ju alltid bra.
I övrigt har vi inte gjort så mycket.  Umgåtts med Erica, Mido, Jamaica och  Khaled, och Miriam som kom häromdagen. Vi har ätit,  druckit te och spelat UNO, och hängt på stranden.
Ja visst, det kanske jag ska säga. Jag har fått en hund. Eller ja, Kareem skulle ta hand om en hund några dagar, men det har visst blivit på obestämd tid nu. Det är en labrador/pitbull korsning. Han är svart och heter Raad (åska) o han är jättesöt och väluppfostrad. Erica var rädd i början, men inte nu längre. Men Erica är ju iofs rädd för igelkottar och  kattungar också....
Ikväll ska vi nog ut till New Marina och ta ett  glas vin (eller juice  för den delen. Är mest jag som vill ha vin.).
Ska försöka lägga upp bilder  snart, fast Erica säger att det tar år och dar, så vi får se hur det går.

Tack för alla kommentater!
Kram på er

Imorgon

Åker med bussen halv två inatt och sedan är jag på väg. Flyget går kl 8 imorrn och jag är framme i Hurghada kl 13.15.
Har börjat få fjärilar i magen nu =)
Nästa inlägg kommer skrivas i Egypten så fort jag får internet.
Har sagt hej då till alla nu, utom mamma eftersom hon ska skjutsa mig till bussen. Det var ganska jobbigt...
Men jag kommer ju hem om 4½ vecka igen iaf och då kan vi ses igen =)

3 dagar kvar

På torsdag bär det äntligen av. Jag tror att jag har hunnit med allt jag skulle hinna med och fixat allt jag borde ha fixat. Jag kommer hem tre veckor i juli, så det som är glömt får jag ta då.
Jag känner mig glad och förväntasfull =)

Välkommen till min nya blogg!