På sydfronten intet nytt

Ja, eftersom Egypten ligger söder om Sverige, alltså. 
Hmm, kom på att detta kan tolkas som att jag anser att jag är i strid här nere (titeln syftar, för er som inte vet det, på Erich Maria Remarques klassiska roman om första världskriget) men så menade jag ju inte alls. (Eller ja, kanske mot dammet och sanden då. Det är ju nästan en daglig strid att se till att det inte blir öken inne i lägenheten också.) Men jag har inga särskilda nyheter, och allt är som vanligt här nere i öknen, alltså intet nytt på sydfronten. 

Son vanligt så sover jag, äter, går ut med Raad, städar, läser, internettar, umgås med Kareem och träffar syster (lite mer nu, då hennes svärföräldrar är på besök och hon gärna uppsöker vår lägenhet för att få lite lugn o ro). Igår var  hon och jag på McDonalds och åt äppelpaj. Det var gott. Sedan satt vi hemma och eldade rökelse och skypade med Tessan och lekte med Raad. Kareem låg på soffan och tittade på tv med mig en stund, och sedan gick han ut en sväng med Raad. När han kom hem hade han köpt torrfoder till vovven. Kanske inget speciellt för er, men Kareem  brukar köpa vanligt kött till Raad, och så står han i köket och lagar mat till honom. Jag har nämnt torrfoder ett antal gånger, eftersom det är lite smidigare. (Halva vår frys är full med mat till hunden, så vår mat får typ inte plats.) En gång (innan jag flyttade hit) gav Kareem hunden typ en liter  torrfoder och då blev han naturligtvis dåig i magen. Efter det har Kareem vägrat överväga  torrfoder. Nu har Raad fått en mer lagom dos och hans mage mår bra, så förhoppningsvis är detta något vi kan fortsätta med. Raad älskar dessutom torrfoder. Hmm, ja, väldigt intressant information för er, förstår jag. Vi går vidare. 


Blir till att åka till Alex igen nästa vecka, för att Kareem måste mönstra. Hoppas att han kan göra det det här gången också. Hans kusin ringde igår. Han har mönstrat nu, och den stackarn blev antagen, så nu måste han göra lumpen ett år. Stackars honom! utbrast jag när Kareem berättade, men han bara ryckte på axlarna och sa att han överlever. Får vi hoppas iaf, tänkte jag.


Insåg att mitt omnämnade av att vi numera sover med täckte kanske är lite överdrivet. Vi sover med ett tomt påslakan som täcke. Det var en kväll jag kände mig nödgad att ta fram en filt (av modell tunn) men eftersom Kareem är som ett 187 cm långt element, så insåg jag ganska snart att det inte var någon bra idé. Så, det är fortfarande ett tomt påslakan som gäller. Kanske får ta till filten lite senare. Vi har en filt modell lite tjockare också, så blir det kyligt i vinter så ska vi nog klara oss. Fast förra vintern när Kareem var ensam så sov han tydligen med två filtar, fleesjacka, mysbyxor, strumpor och mössa...


Nu tycker jag det har varit mycket dagbok på sistone så jag ska berätta lite om två mystiska maträtter jag har smakat på. Rätter som är helt normal mat här i Egypten.


Jag, Kareem, Lillebror och en till kille var ute på restaurang i oktober nån gång. Kareem beställde gryta med koben, typ. Det är som grisfötter hemma ungefär, fast här här de plockat av, eh gojset, från benet innan det serveras. (Inte som i Sverige där man får hela grisfoten.) Det är vitt och ser ut som fett (läskigt värre). Kareem tyckte jag skulle smaka, men jag sa absolut nej. Men sen så tyckte jag att va tusan, jag får väl testa iaf. Kareem åt ju med god aptit. Det påminde lite om gelé i konsistensen, fast lite mer tuggmoststånd. Det smakade i princip ingenting. Bara smak av såsen det låg i. Så nu har jag testat kofot. Inget jag kommer beställa in åt mig själv dock.
Grytan såg inte alls ut som på bilden, men  själva fårbenet ser ut precis så.



När vi var i Alex sist så smakade jag fårtestikel. Det ni! De var uppskurna i skivor, så man såg fortfarande formen (läskigt). Jag har ju hört att testikel ska vara en delikatess, så jag morskade upp mig och smakade. Det var en läskig konsistens. Det var smuligt och typ saftigt. Smaken kan jag inte beskriva, för det smakade inte som nåt jag ätit förr. Men det var inte gott. Jag fick säga att det inte var för mig, så säger man här när man inte gillar nån mat, och äta det andra som bjöds. 
Ser ut typ som på bilden, minus lök.


Det är inte bara jag som testat ny mat. Kareem fick testa Svennes kaviar häromdagen. Mamma  hade skickat det med en kompis som var här och hälsade på. Han gillade det inte =)


Pratade precis med Erica nu. Jag och Kareem är bjudna hem till dem ikväll. Ericas svärmor ska bjuda på mat. Erica har beställt bamia, för hon tror att jag kan tycka det är gott. Bamia är nån köttgryta med okra i (tror jag).


Nu ska jag hälla upp ett glas cola och hämta min fantastiska bok, Slända i bärnsten av Diana Gabaldon. Uppföljaren till Främlingen. (Främlingen tvingade jag på Erica igår, mot att jag ska läsa Box 21, nån deckare av nåt slag. Jag är säker på att lillan kommer gilla min bok!)


Hej då och kram på er!


Kommentarer
Postat av: Annika - drömmen om 11 barn [tävlingar i bloggen]

HUAH! Fårtestikel? ^^ Ryser av bara tanken ;)

2011-11-13 @ 23:09:00
URL: http://nilssonpettersson.blogg.se/
Postat av: Linn

Bra att du vågar smaka! Tycker verkligen att man ska ta chansen när man har möjlighet. Jag smakade ju på en rätt på Malta som jag inte skulle vilja äta igen, men då har jag ju åtminstone smakat! Jag har inte läst ut alla främligen böcker än, kom av mig när jag lämnade tillbaka din bok. Får kanske ta upp det/börja om snart! Idag var det jättekallt när jag cyklade hem från jobbet och att flytta bilen var en pina då jag inte lyckades få bort kylan från fönstrerna, de var alldeles immiga! Saknar dej! Kram

2011-11-15 @ 20:10:24
URL: http://lilylou.blogg.se/
Postat av: Åsa

Vad modig du är som vågar smakar så läskiga saker. Verkar inte ett dugg lockande måste jag säga.



Hoppas det går dåligt på mönstringen så att han slipper bli antagen. Inte ofta man önskar att det ska gå dåligt för någon, men det vore ju inte kul om han måste göra lumpen nu.

2011-11-16 @ 22:07:58
URL: http://www.minbebis.com/blogg/gopplan

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0