December

Nu var det ett tag sen jag skrev, och det beror på att vi har haft fullt upp.

Som ni vet så kom mamma och morfar hit på självaste Luciadagen. Vi hade en jättemysig vecka med mycket  shopping, fika och även lite strandhäng.







Jag fixade mitt hår också. (Eller började fixa.) Vill ju bli blond igen, så jag var iväg till frisören och klippte och slingade. Så här såg jag ut direkt efteråt.



Tessan kom hit den 20, och  den dagen skulle jag och Kareem iväg till Alex på bröllop, men jag hann iaf vara med och möta henne på flygplatsen. I min nya frisyr kände hon knappt igen mig. Vi hann äta ihop innan  vi skulle iväg på kvällen.

Att åka till Alex är ganska ansträngande. Det tar dryga 10 timmar att ta sig dit, med ett byte i Kairo. Vi åkte kl 01 på natten, fick vänta 2 extra timmar i Kairo och var därför inte framme förens kl 13. Man sover inte helt bra på en buss, så vi var grymt trötta, men ingen tid för  vila då bröllopet var redan nästa dag den 22. Så det var bara till att fixa och dona och kl 20 gav vi oss iväg för att shoppa kläder att ha på oss. Alla var upptagna, så jag, Nada och Jasmin  var tvungna att ta med  barnen. Blev därför en ansträngande shoppingsession. Efter många om och men så  hitade vi klänning till mig och Jasmin (min är fantastiskt =)) och skor till Nada och Jasmin. Vi var hemma igen runt midnatt och Kareem kom hem strax efter. Han hade vart ute med mamma och killarna för att köpa kostym. Vi kom alltså i säng ganska sent, dyngtrötta. Kl 10 på morgonen blev vi väckta och ytterligare en stressig dag tog sin början. Var mycket att fixa för alla, vilket lämnade mig och Jasmin med två förkylda barn och även Jasmin var förkyld.
Det var tänkt att vi skulle åka till hotellet där  bröllopet var runt kl 16 för att byta om och pyssla. Vi kom inte iväg förens kl 18, och det lämnade mig ca 15 min att  byta om och göra mig vacker. Stressigt! 

Hotellet var jättefint, pyntat med röda mattor och vita sidendraperingar och blommor. (Har inga kort för vår dumma kamera beslutade sig för att sluta fungera efter att vi tagit bara några kort, och kortläsaren vägrar funka i  min dator igen.) Var en stor sal med långbord på två sidor och en gigantisk trapp i ena änden. I en stor sal brevid var det dukade runda bord med sidendukar och fina  bordsdekorationer med blommor och ljus, draperade vita stolar, ett dansgolv samt ett podie med en  fin brudsoffa och massor med   blommor högt och lågt. Två stora tvskärmar var uppsatta på två väggar och  flera kameror på gigantiska rörelseanordningar  filmade allt som hände och visade det på tv skärmarna.
Kl 20 fick vi gå ut i "hallen" och musiken dånade ur högtalarna och en speaker presenterade högljutt brudparet som kom ut i trappen till musiken från star wars. Alla tjoade och hurrade och de flyttade över vigselringarna från höger ringfinger till vänster, som man gör här när man gifter sig. Sedan fick de komma ner för trappen och en massa musiker tutade i nån slags trumpet och slog på trummor. De fick dansa lite och vi kastade blomblad på dem.
Sedan fick de gå in i stora salen och sätta sig på brudsoffan. Då började en herrans massa fotande. Efter det så fick de skära bröllopsstårtan och sedan blev det dans. Brudparet fick dansa själva först, som vi också gör, och sedan fick alla komma upp. Blev mycket dans av olika slag, ringsdans o tryckare o grejer. Jag o Kareem dansade både tryckare och ringdans. Var riktigt roligt!
När  folk började tröttna på dans så serverades middagen på borden ute i hallen. Det var buffe med  både mat och efterrätt.
Jag var jättehungrig och åt länge och väl. Så länge att efterrätten tog slut. Jag fick äta från mina  bordsgrannars tallrikar. Alltså från Kareem, hans systrar och några vänner till dem. Brudparet  försvann under den hör tiden och jag undrade vart de var. Det åt också, men fick göra det i ett eget rum.
Efter maten var det mer dans och mer foto.

Halv ett var bröllopet klart och vi eskorterade brudparet hem till deras nya lya. Den var verkligen jättefin! Dock bor de på an dra sidan Alex så det tog evigheter att ta sig dit, och hem, så kl 4 var vi hemma. Då var det dags att packa eftersom vår  buss gick kl 7.  Upptäckte att jag hade tappat bort  mitt halsband, en silverkedja med Kareems ring, som han gett mig innna jag åkte tillbaka till Sverige förra året. Jag blev jätteledsen. Den är inte värdefull, men den betyder mycket för mig. Kareems mamma och syster blev så bekymrade av min ledsenhet att Nada började leta igenom alla saker ännu en gång, och Kareems mamma gav mig ett nytt halsband. En guldkedja med ett hänge i form av bokstaven M. Den hade från början varit Kareems pappas. Hans namn börjar också på M. Jättegulligt av henne!

Efter allt detta så blev det en halvtimmes sömn innan vi fick bege oss till bussen igen. 12 jobbiga timmar senare var vi tillbaka i Hurghada och gick och lade oss för att vara fräscha på julafton. Kareem skulle dessutom jobba på julafton.

Jag vaknade på julafton och var jätteförkyld. Halleluja.  Jag städade iaf och fixade iordning mig eftersom vi firade julafton här. Kl 17 kom mamma förbi med all mat och sedan började vi laga. Det blev Janssons (lagad i gryta på en platta eftersom vi inte har ugn), köttbullar, champinjonomelett, potatis, ägghalvor, rödbetssallad och must. Senare ris a la Malta,  godis och glögg. Detta ackompanjerat av julmusik och i början även en brasa på datorn, då Erica fått en sådan CD. Min dator ville dock inte spela den samtidigt som musiken, så vi fick stänga ner den. Vi hade en supermysig julafton! Erica hade blivit magsjuk när vi åkt till Alex och var fortfarande lite matt o skakig och jag förkyld och febrig, så runt kl elva så avslutade vi kvällen.


Lägg märke till vår lilla eld på datorn, hihi.




Mamma myser med Raad.

Juldagen och annandagen firade jag med feber i soffan...

Mammas o morfars sista dag var vi ute och åt och satt på café. Den 27 följde  vi alla med till flygplatsen och lämnade dem. Kunde inte låta bli att gråta en skvätt.

Dagarna efter var vi på stranden på dagarna. En dag regnade det, fast jag sov då och såg det inte, så det var molning på dagen.

En annan dag så åkte vi sån där uppblåsbar soffa efter en båt, så här fina var vi då. Vi hade inte haft med oss badkläder eftersom det var lite osäkert om det skulle bli mulet eller ej, så jag fick låna en våtdräkt och systrarna åkte i sina vanliga kläder.


I övrigt har vi  ätit, fikat, kollat film och shoppat lite.

Sedan var det nyårsafton.

Vi var på stranden först, sedan gick vi ut och åt middag allihopa och sedan hade vi förfest hemma hos mig o Kareem. Vid halv tolv gick vi till ett ställe som heter Kontiki. Vi var sena och hann inte skåla på tolvslaget, men  jag fick iaf kyssa min prins, och det fick jag inte förra nyår, så jag var ganska nöjd iaf.
Tjejer fick gratis drinkar till kl 2 och det var  buffe och magdans på klubben. Vi hade ganska trevligt, tills Khaled fick för mycket och däckade runt kl 2. Då åkte vi hemåt och sov. Eller jag o Kareem sov, de andra hade efterfest, och vi var för trötta för det. Jag var fortfarande inte kry (är fortfarande inte det...).

Dagen efter var vi alla bakis och var hemma. Dagen efter det var Tessans sista och vi var på stranden och sedan gick vi 3 ut och åt för att sedan möta de andra på cafe.

Igår gick jag hem till Erica och Tessan kl tio så vi åt frukost ihop innan vi åkte med henne till flyget. Vi grät lite och kramades hej då och sedan åkte vi hemåt. Det känns alltid lika konstigt att lämna nån på flygplatsen och sedan inte följa med in utan sätta sig i taxin igen och åka tillbaka hem. Lite overkligt känns det....
Erica, jag o Khaled åkte och handlade efteråt. Vi tröstade oss med detta

Inte så tokigt. Vi köpte ett kilo var.

Sedan mös jag i soffan med Kareem o Raad

Kareem i mitt knä och hunden på honom. Myspys =)

Vet inte om jag nämnt det, men Raad älskar stenar. Han vill bära på dem, gräva upp dem ur marken och så vill han gnaga på dem. Han älskar tegelstenar i synnerhet. Han kan släpa runt  på en tegelsten i munnen en hel promenad. Fick några kort på det häromdagen.


Avslutar detta inlägg med en bild på tomten. Nu ska jag strax laga mat och så väntar jag på att Lillan ska  ringa och säga hur hon blev i håret. Hon är hos frisören nu nämligen.

Kram på er och god fortsättning!


Kommentarer
Postat av: Måna

Åååå vad roligt att läsa om er jul och alla andra bravader ! =)

Tomten är ju underbar !! Hälsa till den, vetja !

Jag hoppas ni är i Hurgadha när vi kommer om lite drygt en månad ! =) Vill så gärna träffa er !

P o K

från oss

2012-01-04 @ 18:42:20
Postat av: Gopplan

Nu har jag läst ikapp din blogg:-) Har ju haft fullt upp och har inte haft tid att kika in här. Det låter som att du har haft en riktigt trevlig jul och nyår med nära och kära. Vad kul att de kom ned och firade med er. Skrattade också åt att din morfar tappade bort din mamma på flygplatsen. Haha! Ha det fortsatt bra!

2012-01-11 @ 10:29:52
URL: http://www.minbebis.com/blogg/gopplan

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0