Festival

Igår var vi på festival.
Den pågår i några dagar här, och temat verkar vara Ryssland <3 Egypten, samt en hyllning till Revolutionen som startade 25 januari förra året. Nu tror alla att den 25 januari i år så kommer det startas revolution igen, eftersom det faktiskt inte har hänt så mycket sen förra året. I Kairo ska de iaf hylla revolutionsstarten den 25, och tält har byggts upp överallt och miljontals människor väntas ta sig till Kairo inför detta. Vissa ambassader har satt upp taggtråd runt sitt område för de väntar sig oroligheter, så vi får se vad som händer på onsdag.

Det var 13 grader ute, så det var ganska kyligt. Vi stannade 3 timmar och tittade på uppträdanden. Det var sång, dans och musik. Det var blandat ryssar och araber som uppträdde. Bla så var det en massa traditionellt klädda människor som dansade folkdans och spelande och sjöng traditionella sånger från övre Egypten (alltså södra Egypten).

Efter det så uppträdde Jamaica. Han spelar trummor och så var det två killar som sjöng. Jamaica har spelat trummor i några filmer o grejer så han är tydligen lite känd, så han brukar få spela lite här och var. Här står han och trummar.

 

Under spelningen så kom en liten tjej upp på scenen och drog en sångare i armen. Hon frågade tydligen om hon fick dansa, för han nickade och sedan körde hon igång. Hon var kanske 7 eller nåt. Hon dansade magdans (var en egyptisk låt) jätteduktig var hon.  När musiken slutade och de började spela en annan låt så dansade hon discodans. Hon gillade verkligen scenen. När killarna slutade spela så stannade hon bestämt kvar och fick vara med och dra lotterna i lotteriet, hehe.

 

Under Jamaicas uppträdande så bjöd speakern upp en kille ur publiken som hade dansat breakdance, så fick han också dansa lite på scenen.

Det var jättekul att vara där och titta! Alla var taggade och det var lite kul att folk ut publiken fick komma upp. Var en annan kille som också fick komma upp, men han dansade förskräckligt, alltså han måste ha skämtat, och en kille sprang runt på styltor. De ska hålla på några dagar så vi åker nog dit nån mer gång.

Här är jag och Kareem.

 

Erica, Mido och Khaled var också där.

 

K och Alex, Jamaicas bror. Det var mer folk där som vi känner, men jag tog inga fler kort.

 

I onsdags var Kareem i Kairo och hämtade ut sitt uppehållstillståndskort. Det känns skönt. Nu är det bara några saker kvar: fixa hans utresetillstånd från militären, fixa papprena för Raad, skaffa mig ett jobb i Sverige.

 

Häromdagen fick jag en present av K också. Tekoppar =) Han vet att jag älskar tekoppar, och vi har bara en ordentlig, eftersom jag råkade slå sönder den andra under jul. Egentligen lite onödigt, eftersom jag ska hem snart, och jag har massor hemma, men det var en fin tanke och jag blev jätteglad =)

 

Nu ska jag ta mig en kopp te ur en av mina nya koppar =)

Ha det bra!

Kram


Kommentarer
Postat av: Jennie Lindstrand

Nu ser jag kopparna lite bättre än på skype, vad fint av K! Det var en jättefin bild på dig och Kareem också även fast det känns lite konstigt att se er i jackor i Egypten :)



Kram!



2012-01-22 @ 20:15:24
Postat av: Gopplan

Det låter kul med festival, speciellt om man känner någon som är med och spelar.

2012-01-27 @ 17:47:33
URL: http://www.minbebis.com/blogg/gopplan

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0